"Gods own country" - Reisverslag uit Kochi, India van Evy Breen - WaarBenJij.nu "Gods own country" - Reisverslag uit Kochi, India van Evy Breen - WaarBenJij.nu

"Gods own country"

Blijf op de hoogte en volg Evy

13 April 2014 | India, Kochi

, is de slogan waar de provincie Kerala reclame mee maakt. Ik ben het er wel mee eens, want het is echt een paradijs hier. Ik ben afgelopen weken op zoveel mooie plekken geweest in Kerala, echt prachtig! Afgezien van de plek waar ik nu zit, want die is niet zo prachtig, ik zit in een hokje van 50 bij 50 centimeter zonder ventilator, dus even zweten achter dit computertje.

Goed, wat heb ik allemaal gedaan. Ik heb afscheid van genomen van de kinderen van de Ashram en dat was wel even huilen hoor! De laatste dag was heel bijzonder. Ik was weer in een mooie sari gehesen, en heb die dag voor de laatste keer lesgegeven. Voor de kleuterklas had ik snoepkettingen gemaakt en we hebben er een gezellig ochtendje van gemaakt met veel zingen, dansen en gek doen. Ook nog een paar stijve fotomomentjes, want zodra er een camera tevoorschijn komt krijgen de kinderen hele strakke kopjes. Ik denk dat ze dat aangeleerd wordt, dat je serieus op een foto moet kijken. 's Middags heb ik nog aan twee oudere klassen lesgegeven en daarna was het lesgeven finito. Lekker met de kinderen op de Ashram nog gespeeld, ook nog veel foto's genomen en aan de staf een donatie gegeven (bedankt iedereen die mij hier geld voor heeft gegeven!! het wordt echt op een goede manier besteed! En als er nog mensen zijn die opzoek zijn naar een goede, betrouwbare organistatie waar ze een donatie aan willen geven: de ashram kan het heel goed gebruiken!). De volgende ochtend zijn Lisa en ik al vroeg vertrokken en toen de kinderen ons zagen lopen met de backpack drong het ook bij hun echt door dat we weggingen. Nog heel veel dikke knuffels en kussen gekregen, en toen moest ik echt even huilen, want het is zo'n fijne maand geweest, en met sommige kinderen heb je een leuke band opgebouwd en daar moet je dan weer afscheid van nemen. Ik hoop echt dat ik nog een keer terug kan komen naar deze plek. Toen de auto ingestapt en bij het treinstation afgezet. Op naar Varkala!

Varkala is echt super super mooi, een strandplaatsje aan een klif. Ook wel heel gek, want het was opeens zo'n grote omschakeling van tussen de lokale bevolking en kinderen zitten in een lange broek/rok/shirtje, naar toeristische plek en bikini. We zijn daar vijf dagen gebleven en het was heel relaxed allemaal. Slapen in een bamboohutje op 20 meter van het strand, lekker op het strand liggen, zwemmen in de zee, lekker eten, heerlijk! Ik ben bijna iederen ochtend vroeg opgestaan (vaak viel 's ochtends de stroom ook uit, dus geen ven meer en dan is het echt stikken) om een ochtendduik te nemen en daarna een koffietje te drinken.
Heel lekker leventje, zou ik echt weken kunnen volhouden in Varkala, maar na vijf dagen zijn we verder gegaan naar Kollam.

Toen we daar aankwamen en we een riksja naar een hotelletje wilde nemen bleek de riksjachauffeur andere plannen te hebben. Hij vertelde dat een vriend van hem een homestay had op munroe island en dat het een hele mooie plek aan de backwaters was. Even gebeld met de eigenaar, er bleek nog plek, dus toen hebben we ons daar naar toe laten brengen. Nou, eigenlijk hebben we onszelf er naar toe gebracht, want hij stelde voor dat wij de riksja zouden besturen. Echt een hilarische vent. Dus na een korte instructie riksjabesturen hebben we om de beurt een stuk naar munroe island gereden haha. Hussein had niks gelogen, want het was echt heel mooi! En de eigenaar nam ons meteen mee op een tripje langs allerlei kruiden, planten en vruchtenbomen en een kanotochtje. Er is zoveel bijzonder fruit hier dat we in Nederland helemaal niet kennen. Ooit wel eens gehoord van waterapple? heerlijk! En ik denk ook heel vaak dat ik een dode platgereden egel zie liggen (terwijl er hier geen eens egels zijn denk ik?), maar dat is dan een rottende jackfruit. Ook bijzonder fruit.
Verder heb ik lekker gechilld aan het water en veel gelezen, a thousand splendid suns, prachtig boek en die dag daarna zijn we een kano tour door de backwaters gaan maken. Wauwie! Heel rustgevend en hele mooie natuur.

Die dag daarna zijn we naar Alleppey gereisd met de trein, want daar wilde we een houseboat gaan huren voor een dag-nacht. Maar eerst nog een middaje door alleppey gelopen en daar in een homestay een nachtje geslapen. Ik sliep in een klein prinsessenbedje met roze klamboe. In de homestay waren die dag ook nog een Australier en Engelse aangekomen, dus we zijn met z'n vieren een houseboat gaan boeken voor de volgende dag. Echt weer een afding gebeuren en iedereen wil dat je op zijn boot komt (er liggen er zo'n 1000), dus vrij vermoeiend zeker als het mega warm is. Met Nina en Russel was het heel gezellig en de dag daarna hebben we echt een hele mooie trip op het water gemaakt, mocht ook wel voor de prijs die we betaalden... want het is geen goedkope boot, maar wel het geld waard. Mooie zonsondergang gezien, lekkere chai gedronken en ook nog even de plaatselijke zuipkeet in gegaan waar ze eigen gebrouwen toddies (kokosnootbier) dronken. We hebben het ook geproeft, maar het was echt SMERIG. De volgende ochtend kwamen we weer aan land en hebben we afscheid genomen van Nina en Russel en met de bus het binnenland ingegaan richting Kumily, dat vlak bij een wildlife park ligt. Het is ook veel bergachtiger en hele andere natuur en een stuk koeler (het heeft zelfs 2 avonden geregend).

Kumily is niet echt een spannende plek. Qua winkeltjes is het heel erg op toeristen gericht en het is maar een klein dorp eigenlijk, maar het draait echt om het wildlife park en daar zijn we dan ook naar toe gegaan! Voor de volgende ochtend hadden we een wandeling met een gids geregeld samen met 2 duitse vrouwen, en dat was zo cool! Het is een park van ruim 900 km2, dus de kans dat we wilde olifanten zouden zien was best wel klein, maar we hadden vet veel geluk! Eerst hadden we al black monkeys gezien en een paar bijzondere vogels en toen opeens moesten we heel stil zijn en goed langs de bosrand lopen en zagen we een groep olifanten. Ze schijnen dus best gevaarlijk te zijn, zeker als ze een kleinje in de groep hebben, dus het was ook wel een beetje spannend. Maar ik zit hier te typen, dus niks gebeurd.
's Middags olifanten op een hele andere manier gezien, namelijk vanaf hun rug. Ik moet zeggen dat ik de wilde olifanten echt duuzend keer bijzonderder vind dan de tamme circusolifanten, maar het was wel leuk om er een ritje op te maken.
In Kumily sliepen we trouwens in een heel schattig hutje, een soort boomhutje, maar dan zonder boom (ik zal er een foto van plaatsen).

Die dag daarna hebben we 's middags de bus naar Munnar genomen, wat weer iets noordelijker lag en wat bekend staat om de theeplantages. De busrit was niet m'n favo, 100 kilometer waar we 5 en een half uur over gedaan hebben. Heel erg bergachtig dus veel optrekken en remmend dalen en ik zat echt onder de blauwe plekken na die rit. Ik heb sowieso wel een beetje last van pijntjes (ik wordt een oude vrouw). Stijve nek en schouders, blauwe plek hier en daar, want in die bus wordt je echt links en rechts geslingerd en vlieg je door bochten heen. Gelukkig heb ik al twee keer een ayuvedic massage genomen en dat is echt hemels en dan voel ik me goed tot ik weer een nacht op een slechte matras heb geslapen. okee, tot zover mijn pijntjes.

Munnar is een soort sprookjeslandschap. Overal waar je kijkt zie je keurig geknipte theeplantages, bergen, mooie bloemen en blauwe lucht. Heel mooi om daar doorheen te wandelen en naar uitzichtpunten te gaan.
Wat bizar is trouwens, die theeplantages zijn dus allemaal van 1 eigenaar, de tata. Om de 5 kilometer is er een klein dorpje met mensen die op de plantages werken en ze verdienen 2,30 per dag, maar ze mogen wel gratis wonen in de huizen en krijgen gezondheidszorg en educatie van de tata.
Afgelopen vrijdag hebben lisa en ik afscheid genomen en zijn we ieder een andere kant op gegaan. Ik ben met de bus weer naar de kust gegaan, naar Kochi. Een grote stad, maar is opgesplitst in allerlei eilanden en ik zit nu op Fort Kochi, wat heel mooi is. Het is vroeger in handen geweest van de Portugezen, Engelse en Nederlanders en daar zie je nog steeds aspecten van terug in de architectuur. Er zijn veel antiek winkels en artistieke cafeetjes en winkeltjes. In de homestay heb ik Tammy ontmoet, een Zuid-afrikaans meisje dat ook alleen reist en we hebben afgelopen 2 dagen al veel samen gedaan, gezien en gegeten. Gister fietsen gehuurd en vanmiddag gaan we ook weer fietsen denk ik.

Ahhww, en morgen is mijn laatste dag alweer in India. Ik had hier nog zo graag langer willen blijven!!!! Ik heb nog maar zo'n ieniminie stukje gezien, dus ik ga zeker nog terug!!!!!!!! Wie gaat er met mij mee?
Ik ga het eten hier ook missen. De dosa's, chapatti, curry's, idly, masalas, chai tea, verse vis, zo jamm allemaal! Maar ik denk dat het in Thailand ook wel lekker is.
Oh en ik hoop dat ze in Thailand en Loas en Cambodja ook Maaza hebben. Echt mijn lievelingsdrankje. Heel lekker mangosapje, heel verfrissend. En ik denk dat er wel een manier moet zijn om het naar Nederland te krijgen aangezien het een product van coca cola is... als ik terug ben ga ik coca cola contacten.

Dinsdagochtend dus naar Thailand. Ik ben van plan om naar Noord-Thailand te gaan, dan over te steken naar Loas, en vanuit Loas naar Cambodja en daar heb ik 5-6 weken de tijd voor, want daarna komt lottieeeee whoee!!

Ik ga nu op zoek naar een lekker koel drankje,
Dikke kus,
Evy

  • 13 April 2014 - 16:55

    Oma En Opa:

    Wat leuk om je reisverslag te lezen. Worden er helemaal blij van. Het is zo herkenbaar voor ons en zouden er zo weer naar toe gaan. Geniet van de laatste dagen in India .
    liefs van ons

  • 13 April 2014 - 18:16

    Rian En Lieke:

    Heel leuk weer om te lezen Eef! Wij bieden ons wel aan om mee terug te gaan naar India, no problem! Zijn erg benieuwd naar al je volgende avonturen!
    De kinderen op de ashram zullen je nog steeds wel missen.
    En hopelijk hebben ze in Thailand zachtere bedden:)
    Liefs van mama en Lieke xxx

  • 13 April 2014 - 21:06

    Maatje Van Sante :

    Evi wat maak jij een fantastische reis je schrijft of we er bij zijn
    Nog veel reisplezier
    Liefs Herman en Maatje

  • 13 April 2014 - 21:15

    Kees En Dinette:

    Hey Eef, wat hebben we weer genoten van je reisverslag. Prachtige ervaringen! Ik wil ook nog wel een keer naar India hoor ;-) we hopen dat je je in Thailand net zo zal thuisvoelen en mooie dingen gaat beleven als in India. We wensen je een mooie reis verder.
    En nog bedankt voor je kaartje xxxx
    Veel liefs van Kees en Dinette

  • 14 April 2014 - 10:21

    Peter En Henriette:

    Mooi geschreven weer! We beleven het zo echt een beetje mee. Kan me voorstellen dat het moeilijk was om afscheid van de kinderen te nemen.
    En nu ga je weer een heel nieuw avontuur beginnen in een ander land! Geniet van al het moois en een goede reis!!!

    Liefs, Peter en Henriette

  • 14 April 2014 - 10:36

    Christine:

    Lieve eddie, wat leuk om weer je verhalen te lezen! Je ziet er zo gelukkig en mooi uit op de fotos, fijn dat je het zo naar je zin hebt!! Dinsdag dus naar Thailand, weer een nieuw avontuur, heeel veel plezier! Mis je in de HB, dikke kussen, Luuc

  • 14 April 2014 - 14:29

    Emmy:

    Geweldig om al je belevenissen te lezen. We worden er een beetje jaloers van. Mooi dat je zo geniet!
    Morgen op naar t volgende avontuur : thailand....we blijven je volgen,dus schrijf maar gauw weer z'on leuk reisverslag. Xxxveel liefs uit het nu best koude 's-Gravenpolder

  • 17 April 2014 - 08:29

    Kiki:

    Heerlijk weer die prachtige verhalen eef, zie het helemaal voor me als ik aan het lezen ben!
    Hopelijk wordt thailand net zo'n toffe ervaring als India, geniet ervan! We will keep in touch xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evy

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 8736

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 04 Juli 2014

Evy in Azie

Landen bezocht: