Laos en Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Evy Breen - WaarBenJij.nu Laos en Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Evy Breen - WaarBenJij.nu

Laos en Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Evy

23 Mei 2014 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Met uitzicht over een prachtige baai, strakblauwe lucht en een briesje is het niet vervelend om wat te typen. Wauw, wat is cat ba island prachtig!

Ik ben nu 5 dagen op cat ba island, waarvan we twee dagen op een tocht naar halong bay zijn geweest en eind van de middag gaan we weer naar het vaste land en met een nachtbus naar Hue.

Afgelopen drie weken heb ik veel gereisd. Eerst met de slowboat vanaf de thai-laos grens naar luang prabang in Laos. Echt een prachtige tocht, niet heel comfortabel (2 dagen 6uur op een houten bankje), maar de natuur, de bergen, de mekong rivier was super mooi! En ik was met 4 leuke meisjes en jongens, dus veel gekaart, gekletst en muziek geluisterd. Na twee reisdagen zijn we aangekomen in Luang Prabang, een stad die werelderfgoed is en dat kun je ook heel goed zien! Hele mooie gebouwen, veel Franse invloeden (Laos is een Franse kolonie geweest) en een relaxte sfeer. We zijn alle dagen met z'n vijven geweest (Julia, Fiona, Soe en Danny) en was heel gezellig! De eerste dag veel rondgefietst, tempels bekeken, koffietjes gedronken en een berg beklommen om naar de zonsondergang te kijken. Die dag daarna zijn we naar een hele hele mooie waterval geweest, met het blauwste water dat je kunt bedenken en heel koud water. Verder nog een middagje zwembad, nog meer gefietst, naar de bowlingbaan geweest en geshopt op de nachtmarkt.
In luang prabang heb ik ook mijn visum voor Vietnam aan kunnen vragen, dus daar hoefde ik me ook geen zorgen meer over te maken.

Daarna zijn we weer opgesplitst en ben ik met Julia naar vang vieng gegaan, een klein stadje dat door westerse toeristen heel erg is veranderd door het tuben, maar wel leuk om een paar dagen naar toe te gaan. De rit naar vang vieng was hobbelig, heeeel erg hobbelig, maar gelukkig had ik een reistabletje op en was het niet een mega lange rit (5u).
Soms lijkt het of de tijd een beetje stil staat in Laos. De wegen zijn nog heel slecht en het lijkt er ook niet op dat ze daar op korte termijn wat aan gaan veranderen en de mensen leven nog heel primitief, mooi om te zien.

In het hostel hadden we Jessica, Felix en Daniël ontmoet en daar zijn we samen mee gaan tuben de volgende dag. Tuben (in een band op de rivier chillen) is tien jaar geleden geïntroduceerd in vang vieng en is steeds groter en groter geworden met meer barretjes langs de rivier en glijbanen en slides, maar in 2011/2012 helemaal mis gegaan (in beide jaren meer dan 20 doden), doordat mensen te veel dronken, drugs gebruikten en de rivier soms gevaarlijk was. Daardoor zijn er nu nog maar 4 van de 24 barretjes open, maar nog steeds wel leuk om te doen!
De natuur, de bergen, riviertjes, grotten, rondom vang vang zijn ook heel mooi en we hebben nog een dag fietsen gehuurd om de omgeving te verkennen en in de blue lagoon te zwemmen. Savonds zijn er leuke barretjes en het is heel grappig om steeds weer mensen tegen te komen die je drie weken eerder ergens gezien had! Iedereen heeft toch ongeveer wel een beetje dezelfde route, dus je blijft mensen tegen komen.

Julia en ik waren er achter gekomen dat je vanuit vang vieng naar vientiane kon kayakken en dat onze backpacks dan naar vientiane gebracht werden: top! Dus dat hebben we gedaan. Een hele gave dag met stroomversnellingen een bbq lunch en weer die mooie natuur en omgeving. Kan er geen genoeg van krijgen.

Helaas pindakaas ben ik daarna een paar dagen ziek geweest. Misschien een bijwerking van de malariapillen, misschien voedselvergiftiging?, i still don't know! Ik kon wel dingen doen en zien in vientiane, maar was beetje futloos omdat ik niks binnenhield. Het was ook heel warm, dus sowieso veel airco plekjes opgezocht en niet te veel in de zo'n geweest. Julia en ik zijn naar een museum geweest over de oorlogsgeschiedenis van loas en dat was heel indrukwekkend, vooral omdat ik er echt niks van afwist. Loas is 9 jaar lang 24u per dag om de 8 minuten gebombardeerd, heel bizar! En in heel veel delen zorgt dat nog steeds voor problemen, omdat er veel ongeexplodeerde bommen liggen en er dus nog steeds gevaar is. Ben wel blij dat ik daar nu wat meer van weet!
Ook hebben we nog een bezoekje gebracht aan de lao beer factory, dus nu weten we hoe lao beer gebrouwen wordt!

Alles dus een beetje op het gemakje gedaan en na 5 dagen was ik weer in orde! Toen ben ik met de bus van vientiane naar Hanoi gegaan. Een reis die ook wel 'hell of a ride' genoemd wordt en ik kan het begrijpen. Ik wist dat het lang zou duren (22uur hadden ze gezegd toen ik m'n ticket boekte), ik wist dat ik een shit plek zou krijgen (ze proppen de toeristen achterin en wij moesten bedden delen ipv dat we er eentje voor onszelf hadden), dus je kunt je een beetje voorbereiden, maar het is echt een heeeeeele lange rit. Uiteindelijk duurde het 27uur voor ik in Hanoi was! Ik lag helemaal achterin samen met een Japanner en Koreaanse (waar ik wel lol mee heb gehad gelukkig) en onze bedden konden niet in zit positie, dus we moesten altijd liggen. Ook deed de airco het achter in de bus een stuk minder en duurde de grensovergang langgg, maar het was goedkoop en ik ben weer een ervaring rijker.
In Hanoi zag ik Julia weer, die was al eerder naar Hanoi vertrokken, en heb ik ook twee andere meisjes ontmoet (claire en kaylee) en in Hanoi veel samen gedaan.

Ik vond Hanoi echt een hele leuke stad! Het stikt er van de scooters, het is een grote stad en er is heel veel te zien, maar het is heel overzichtelijk allemaal! Ik heb in een heel leuk hostel in het oude centrum geslapen en veel gelopen. Het eten in Vietnam is ook weer heel lekker en veel street food, wat ik in laos een beetje had gemist! Ik heb veel leuke plekjes gezien, verstopte koffie tentjes en barretjes gevonden, veel foto's gemaakt en rondgelopen.

Na Hanoi eindelijk weer naar de zee!! Die had ik echt gemist! Dus zodra we op cat ba waren heb ik m'n bikini aangetrokken en ben de zee in gedoken, schelpjes gaan zoeken en lekker liggen tannen. Heerlijk!
Cat ba island ligt naast halong bay (de ruim 3000 bergen en eilandjes die uit de zee reizen, werelderfgoed) en het is heel rustig. Komt waarschijnlijk ook doordat het low season is, maar ook omdat veel mensen een trip naar halong bay vanuit Hanoi boeken. Wij hebben dat vanaf cat ba gedaan en het een was een bijzondere ervaring, met wisselende emoties..
We hadden een tweedaagse privé boottrip met z'n viertjes geboekt met kayakken, snorkelen en kamperen op een strandje! Wauw! Super veel zin in en de eerste dag was fantastisch tot het avond werd en we aan de kapitein vroeger waar we gingen slapen. Tsja, wist hij eigenlijk niet en aangezien het hoog water werd verdwenen veel strandjes. Dus waar moesten we gaan kamperen? Het begon al te schemeren tot we een strand vonden dat waarschijnlijk wel geschikt was. Tent opgezet, terug naar de boot om te eten en toen we weer op het strandje kwamen bleek de halve tent al onder water te staan, omdat de zee nog steeds aan het stijgen was.. shit! Niet kamperen dus. de plek waar de boot lag was heel ruwe zee en we werden allemaal zee ziek en volgens de kapitein was het te gevaarlijk om te blijven liggen, maar wij vonden het gevaarlijk om met hem te varen aangezien hij al heel wat glazen pure wodka had gedronken. Maar we hadden geen andere keuze, dus zijn we via open zee naar een rustigere baai gegaan, maar omdat hij te hard vaarde schepte we water en het was gewoon een beetje een rare situatie. Uiteindelijk zijn we (met heel wat blauwe plekken rijker) bij een rustigere baai aangekomen waar we konden overnachten en rustig konden worden. Wat een avontuur! En ze zeggen dat alle backpackers een bijna dood ervaring gehad moeten hebben: check!
Die dag daarna was het weer heel mooi, met kleine strandjes, snorkelen en zwemmen en we hebben 20 dollar teruggekregen door alle struggles!

Ik zal op Facebook nog wat foto's zetten! En ik wordt heel blij van alle lieve reacties steeds!! Dankjulliewel!

Liefs, Evy

  • 23 Mei 2014 - 09:40

    Maud:

    SKA!! Nou ik lees weer steady meteen je reis verhaal als ik je mail binnen zie komen! Leuk!! Heel geinig om jouw indrukken te lezen van alle plekjes waar ik vorig jaar ook wa! Heeeeel veel bij te kletsen als we elkaar eindelijk zien in augustus! Liefie geniet van Vietnam, je kan al uitkijken naar lot zien!! Oke ik ga nog evenfrancine oomen doorsluizen en zie jou snelllllll! Love you lief

  • 23 Mei 2014 - 11:17

    Els Paauwe :

    Hee, Evy, wat geweldig om al je reisverhalen te lezen. Heel bijzonder wat je allemaal mee maak, geniet ervan. Wij zijn op dit moment op vakantie in Thailand, nu in Bangkok en dit vinden we al heel wat, maar is niet te vergelijken met jou reis. Groetjes, Eugène en Els

  • 23 Mei 2014 - 17:17

    Mama:

    Lieve Evy,
    Ik volg je reis op de landkaart die je hier had gelaten. Wat kom je toch op allemaal mooie plekjes.
    Gelukkig hoorden we jullie avontuur met de privéboot pas na afloop, maar je hebt goed gehandeld!
    Nog even en dan zie je Lotte, kun je weer eens Nederlands praten.
    Geniet nog in Vietnam, xxxxxxmama

  • 23 Mei 2014 - 19:14

    Kiki:

    Ha eef, weer heerlijk om te lezen dat je nu in laos en vietnam op weer zulke mooie plekjes komt. Leuk dat je ook nog kon tuben en ook meer weet van de achtergrond van Laos. Gek dat je nu alweer 3 maandjes weg bent en nog maar een ander half te gaan hebt. Geniet nog maar onwijs van elke dag daar lieverdje, en doe voorzichtig!! spreek je snel xx

  • 24 Mei 2014 - 09:55

    Peter En Henriette:

    Heej Evy, nou, je hebt genoeg materiaal om een boek te gaan schrijven! Wat maak je toch veel mee allemaal. Gelukkig ga je wel heel verstandig met allerlei (gevaarlijke) situaties om! We zijn trots op je. Het vrienden maken gaat ook wel makkelijk hè, onderweg. Wat fijn dat je straks je vriendin gaat zien. Het beste Evy en bedankt weer voor je mooie verslag!!! Liefs, Peter en Henriette

  • 24 Mei 2014 - 17:49

    Pim En Mieke:

    Ha Evy, je reis is 1 groot avontuur zo te lezen! Bijzonder om zo van land naar land te reizen en verschillende culturen en landschappen te ervaren. Leuk dat je straks de laatste weken met je vriendin doorbrengt. Geniet er nog maar lekker van! xxx Pim&Mieke

  • 26 Mei 2014 - 06:41

    Emmy:

    Hoi Evy,
    T lijkt wel een zpannend, avonturenboek ! En wat kan je t goed , humoristisch neerzetten. Je jarige nichtje heeft door jou verhalen ook zin om ooit zo een reis te maken ....mag jij mee!
    Leuk dat je nu met je vriendin t laatste stuk gaat doen. Is toch meer eigen, geniet ervan want time flies when you have fun xxx emmy,erwin,ilse en vera

  • 28 Mei 2014 - 19:47

    Oma En Opa:

    Wat hebben we weer genoten van je prachtig reisverslag. Jij maakt wat mee zeg en wat een verschillende culturen he. Wat zal je veel te vertellen hebben als je thuis bent.
    liefs van onsxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evy

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 8735

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 04 Juli 2014

Evy in Azie

Landen bezocht: