Hectische vliegreis en een warm ontvangst - Reisverslag uit Trivandrum, India van Evy Breen - WaarBenJij.nu Hectische vliegreis en een warm ontvangst - Reisverslag uit Trivandrum, India van Evy Breen - WaarBenJij.nu

Hectische vliegreis en een warm ontvangst

Blijf op de hoogte en volg Evy

14 Maart 2014 | India, Trivandrum

Lieve allemaal,

Weer even een kleine update vanuit India! Het vorige berichtje eindigde ik met dat ik die avond zou vliegen naar Zuid-India, en dat is ietwat anders gelopen dan ik had verwacht. Ik vloog van Goa naar Banglore en moest daar overstappen op een ander vliegtuig naar Trivandrum. Om 4u 's nachts zou ik vliegen, maar helaas kreeg ik rond 12u een berichtje dat mijn eerste vlucht ruim 2u vertraging had, terwijl ik maar 2,5u overstaptijd had.. Die aansluiting zou ik dus naar grote waarschijnlijkheid gaan missen, aangezien Bangalore een heel groot vliegveld is, en mijn bagage werd dus ook niet doorgelabeld. De manager van Air India verzekerde mij wel dat er een nieuwe vlucht geregeld zou worden op Bangalore, dus dat was wel een fijn bericht. Het heeft alleen niet zo ver hoeven komen, want het gaat er in India soms ietwat anders aan toe dan in het in Nederland zou gaan. Om 7.15 kwam ik aan en 7.35 vertrok de vlucht. Ik ben mijn bagage gaan halen, dat ging vrij snel, en ben toen naar de check-in gegaan, die al lang gesloten was, maar ik ging toch even vragen hoe ik het nu verder aan moest pakken. Het was intussen 7.25 en toen ik bij de check-in kwam ontstond er opeens heisa: 'bring this girl to her flight, give her a escort, label her bagage!!' Waar ik normaal nog 5x mijn paspoort, visum en boardingpass aan strenge Indiers met snorren en geweren had moet laten zien mocht ik er nu met een sprint langsrennen en ik had mijn vlucht gehaald!! Yes!
Een uurtje later kwam ik aan in Trivandrum en na een taxirit van 3,5uur (het is echt een sport om zoveel mogelijk auto's in te halen vlak voor bochten.. doodsangsten!) kwam ik aan bij de 'sri kanyakumari gurukulu ashram'. De plek waar ik deze maand vrijwilligerswerk doe. Ik ben heel warm ontvangen door de staf hier en na een rondleiding, lunch en wat gesproken te hebben met de staf ben ik even een paar uur mijn bed ingedoken, want ik was doodop van een nachtje doorhalen. Er is een guesthouse achter op het terrein, dus ik heb mijn eigen kamer, wc en douche (nouja, ik deel hem met een eekhorn ben ik gister achter gekomen).

De Ashram is een kindertehuis waar zo'n 90 kinderen tussen 4 en 16 jaar wonen die geen ouders meer hebben of alleen een vader of moeder, maar die te arm zijn om voor hun kind te zorgen. Ze zijn verdeeld over 3 cottages met ieder een huismoeder en huiskok (er wordt hier nog op houtvuur gekookt) en worden goed verzorgd en ze helpen zelf ook heel goed mee. Het zijn allemaal zulke vrolijke kinders! Ze vinden het heel interressant dat er twee 'blanke' Nederlandse meisjes zijn (Lisa is hier een dag later dan mij aangekomen, zij is hier ook de hele maand) en vinden het heel leuk om trefbal te doen, over te gooien of een beetje te kletsen. Sommige meisjes kunnen heel goed engels, dus is heel leuk om mee te praten.

Vlak naast de Ashram ligt een school waar deze kinderen en kinderen vanuit de omgeving naar toe gaan (300 totaal) en daar geven wij nu elke dag les. Nouja, eigenlijk pas vanaf begin van deze week, want vorige week was een soort feestweek. Vrijdag 7maart was de 'annual schoolday' en heel de week stond in het teken van oefenen oefenen oefenen voor deze dag. Dansjes, liedjes, yoga en karate. We hebben een paar uurtjes lesgegeven (daarover zometeen meer) en verder vooral gekeken naar de voorbereidingen en wat klusjes op de Ashram gedaan. Woensdag was er ook nog de 'fancy dress competition' waarbij de kleuters een voor een voorbij kwamen lopen in een carnvalspakje, hilarisch. En ik zat in de jury.
Vrijdag was het eindelijk zover en bij de Ashram is een podium waar de uitvoering plaatsvond. Het werd prachtig versierd, er zijn honderden stoelen afgeleverd, grote boxen geplaatst en de kinderen werden in de mooiste kostuums gehesen en kregen een lading make-up op. Ook Lisa en ik kregen een mooie sari omgewikkeld(6 meter is die lap stof!) en we hadden weer een belangrijke rol, we zaten op het podium tussen de politiechef, directeur school, dorpshoofd etc., en mochten voordat het begon nog zo'n 100 sport prijzen uitdelen aan de kinderen die gewonnen hadden. En pas 2uur later begon de uitvoering. Ik heb er echt van genoten! Prachtige traditionele dansjes, yogakunsten waar je u tegen zegt en aandoenlijke kleine kinderen die een liedje zingen. Zo gaaf om het allemaal mee te maken!

In het weekend zijn we 'vrij' en afgelopen zaterdag zijn we met de riksja naar Kanyakumari gegaan, het stadje waar we 20minuutjes vandaan zitten. Niet heel bijzonder of mooi, vooral toeristisch (Indiers), want het is een pelgrimsoord, en het is het zuidelijkste punt van India waar drie zeeen bij elkaar komen. Wat rondgelopen, winkeltjes gekeken, lekker wat gegeten en gedronken en eind van de middag weer terug. Zondag op de Ashram gebleven, op een wandeling naar een dorpje na, en veel gespeeld.

Vanaf maandag is het lesgeven echt begonnen. Om half 10 begint de school en deze duurt tot half 4. Netjes in schooluniform komen de kinderen naar school en voordat de lessen beginnen eerst een bid sessies en hindoeistisch liederen. In de ochtend geef ik les aan kinderen van 5 jaar oud en dat is heel leuk! Ze luisteren goed, maar het is nog wel lastig om ze kleine zinnetjes te leren. Vooral veel woorden (dieren, lichaamsdelen, cijfers, fruit, dagen van de week etc.) en liedjes zingen en spelletjes doen. Daarnaast wordt er hier op een hele andere manier dingen aan kinderen geleerd: stampen! Huiswerk bestaat uit het woord: dancing 20x overschrijven.En rijtjes. Vraag je wat voor dag het is, dan weten ze het niet. Zeg je 'monday' komt er uit volle borst 'monday thuesday wednesday thursday friday saturday sunday' uit.
In de middag geven we iedere dag aan 2 verschillende klassen van de basisschool les en dat is ietwat chaotischer. De verschillen qua niveau binnen een klas wisselen heel erg en ze zijn zo enthousiast en gretig dat het al snel rumoerig wordt. Als er een leraar bij blijft is dit minder, want er wordt hier nog met de harde hand lesgeven. Wordt er niet geluisterd, dan deelt de juf een paar petsen uit met haar stokje en de meester is ook niet vies om zijn hand te gebruiken...
Ik probeer vooral om ze zinnen te laten zeggen ipv alleen yes of no, bijvoorbeeld door een rollenspel of 'wie ben ik' spelletje. Om half 4 gaat de school uit en worden de kinderen uit de omgeving met de schoolbus weg gebracht. Ik ben al een paar keer met de bus meegegaan, dan kan ik een beetje zien in wat voor dorpjes de kinderen wonen. Heel leuk om het 'echte' India te zien!

Morgen gaan we voor 2 dagen naar Madurai, een stad hier 5 uur met de trein vandaan. Ben benieuwd hoe het is om met de trein te reizen! De stad schijnt heel oud en mooi te zijn, met een gigantische tempel en veel winkeltjes, dus ik heb er zin in!

Ik hoop dat jullie nu een beetje een indruk hebben gekregen van hoe het hier is! Op facebook heb ik een paar foto's gezet voor een kleine indruk.

Liefs en kusjes, Evy

P.s. de luizenshampoo staat ook al klaar op mijn kamer. Ik hoop dat ik het niet hoef te gebruiken, maar heeeeeel veel kinderen hebben hier luizen, dus uit voorzorg heb ik dat afgelopen weekend maar gekocht..

P.p.s. het eten is echt heeeerlijk! 3 vegetarische maaltijden, maar super super lekker!!

• 14 Maart 2014 - 17:12

Oma Sara En Opa Cees:

Wij hebben weer genoten van je leuke verslag.Eekhoorns zijn brutaal he.
    zijn benieuwd naar je treinreis, dat is denk ik een hele belevenis. Liefsxxxxxxxx

• 14 Maart 2014 - 19:51

Maaike:

Eef,
    echt genieten dit verslag. Wat gaaf! Geniet ervan en blijf schrijven. Ik blijf je volgen. xx

• 14 Maart 2014 - 22:17

Robbie En Nicole:

Hey Eef,

Wat een avontuur met dat vliegen! Hoe lief heb je moeten lachen om dat voor elkaar te krijgen?
    Gelukkig blijft je badkamergenoot nog bij een eekhoorn en zijn het geen vieze enge beestjes!
    Veel plezier tijdens je uitstapje! Wij kijken al weer uit naar je volgende foto's en verhalen.

Liefs Robbie en Nicole

• 14 Maart 2014 - 22:30

Maud:

Lieverd! Wat klinkt dit gaaaf! Mooi om te lezen dat je in zo'n korte tijd al zoveel ziet en meemaakt. Leuk om ook wat foto's te zien. Ik ga je snel een hele lange mail sturen want ik mis onze kletsmomentjes (en Harry Potter avonturen dat begrijp je)! Een hele dikke kus en ik ben trots op je!

• 14 Maart 2014 - 23:02

Mama En Lieke:

Lieve Evy, we hadden al veel van je verhalen gehoord maar we lazen toch nog nieuwe leuke en mooie dingen in je verhaal. Super dat je dit allemaal mee mag maken! En je eet ook zo lekker, wij missen je kookkunsten hier wel. Xxxx

• 15 Maart 2014 - 08:16

Peter En Henriette:

Wat een geweldig verslag weer. We leven echt mee hier! Zeker ook dankzij je foto's. Wat een ervaringen doe je allemaal op daar. Gelukkig gaat t goed met je en heb je t goed naar je zin daar! Maak er een paar mooie dagen van in Madurai en een goede treinreis!! Veel liefs van ons!!

• 15 Maart 2014 - 16:00

Kees En Dinette:

Hey Eef, wat leuk om je verslag weer te lezen. Wat zie je er mooi uit in Indiase kleding, compleet met stip op je voorhoofd. Ben benieuwd hoe je reisje met de trein is geweest. Blijf schrijven, want we vinden het heel leuk om je zo je volgen en je foto's te zien.
    Liefs Kees en Dinette

• 16 Maart 2014 - 19:36

Krina:

Hoi Evy,
    Wat een avonturen joh! Echt heel leuk om te lezen. Geniet er van hoor het is zo weer om!
    groetjes van iedereen hier!
    Krina

• 17 Maart 2014 - 16:32

Erwin:

Hoi Eef,

leuk om te lezen dat je veel nieuwe ervaringen opdoet. Jammer dat we de foto's op FB (nog) niet kunnen zien. Maar dat gaat gauw gebeuren nietwaar ;-). Blijf schrijven hoor, ook over de kleine verwonderingen die je hebt. Wij vinden het in ieder geval mooi dat je dit doet. En genieten mee van alle ervaringen.

gr Erwin en Emmy

• 18 Maart 2014 - 05:05