Life is better with sandy toes - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Evy Breen - WaarBenJij.nu Life is better with sandy toes - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Evy Breen - WaarBenJij.nu

Life is better with sandy toes

Blijf op de hoogte en volg Evy

11 Juni 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Ha lieve lezers,

Heeft iedereen fijne pinksterdagen gehad? Goed genoten van de zon? Fijn dat die in Nederland nu steeds meer schijnt! Hier hoef ik me daar gelukkig niet zo veel zorgen over te maken, want hij schijnt echt bijna altijd!! Lekkere tan-laag dus!

Afgelopen weken zijn echt weer voorbij gevlogen en ik zit inmiddels alweer een paar dagen in Cambodja!
Ik heb heel erg genoten van Vietnam, een heel divers land met prachtige landschappen, stranden, gezellige stadjes, leuke mensen en mooie eilanden.

Na Halong Bay ben ik met Julia naar Hue gegaan met een sleeperbus. Vietnam is een heel groot land en de afstanden tussen verschillende plekken zijn best lang, dus daarom reis je vaak met een sleeperbus voor ritten van 10-16 uur. Best goede bussen vaak en slapen gaat ook prima! Wel doen ze er altijd langer over dan dat ze je vertellen, maarja dat moet je maar voor lief nemen.

In Hue zijn we 2 nachtjes gebleven. De eerste dag zijn we de citadel gaan bezichtigen wat mooi was! En daarna hadden we allemaal leuke mensen leren kennen bij het hostel waar we de avond mee door hebben gebracht en de andere dag hebben we scootertjes gehuurd en zijn we naar het strand gereden. We hadden een tip gekregen om wat verder door te rijden dan de main beach waar het stikt van de locals, en we hadden een prachtig privé strand met een gezellig hip barretje! Lekker middagje! Savonds met wat Engelsen in een barretje gezeten en de volgende ochtend zijn we met de bus naar Hoi An gegaan.
Hoi An is echt 1 van mijn lievelings plekken geworden! Heel idyllisch, veel Franse invloeden, leuke winkeltjes en straatjes en een fijn strand. Het stikt er van de tailors (ruim 200) en bijna iedereen laat dan ook wel iets maken, want het is veel goedkoper dan thuis. Ik heb me laten verleiden om een zomerjurkje te laten maken, heel blij mee!
We sliepen in een hostel dat pas net 2 weken open was, lekker fris en nieuw! Fijn! En alle jongens de we in Hue hadden ontmoet waren hier ook, dus daar zijn we veel samen mee geweest. Na twee dagen zijn we met z'n vijven een tripje naar cham island gaan maken, een eiland waar we met de Ferry heen gingen. Op de boot was een koppeltje die vertelden dat ze naar een strand zouden gaan waar je tenten kon huren en op het strand kon slapen en er was een klein restaurantje, top!
Eerst in het dorpje super super verse vis en schelpdieren van de bbq gegeten en toen gingen we, met onze backpacks, naar de baai lopen. Het zou iets van 40 minuutjes lopen zijn. Super slim om dat om 12u smiddags te doen! Het zweet liep echt in straaltjes van iedereen af en we moesten heuvel op en af, maar toen zagen we het strand en dan vergeet je alles meteen hoor! Wit zand, koud blauw water en de tentjes stonden al klaar. Love it! Hele chille dagen daar gehad en we waren ook weer de enige toeristen daar, dus een hele baai voor 7 mensen!

Na twee dagen de Ferry weer terug genomen, nog 1 dagje in Hoi An gebleven en toen ging ik naar Mui Ne toe. En dat betekende ook dat ik afscheid van Julia moest nemen, want die ging naar dalat toe. Uiteindelijk hebben we zes weken met elkaar gereisd! Heel bijzonder om met iemand die je eigenlijk helemaal niet kent zo lang te reizen en zoveel met elkaar mee te maken en te delen. En ook gek om dan weer afscheid te moeten nemen, maar we hebben wel beloofd elkaar op te zoeken, want Engeland en Nederland is easy!

Mui Ne is echt weer zo'n Russisch beïnvloed stadje, menukaarten in het Russisch, Vietnamezen die Russisch praten en lelijke kleding in winkels. Er is niet heel veel te doen ook, maar iedereen gaat er naar toe voor de zandduinen. Ook heb ik dat dus gedaan. Met een jeep ben ik met wat mensen uit het hostel naar toe gereden en konden we door de gigantische duinen lopen en wat fotootjes maken. Verder niet heel bijzonder. De andere dag heb ik aan het strand gelegen en toen was het tijd om naar Ho Chi Min City te gaan waar ik met Lotte had afgesproken!

Smiddags de bus ingestapt en rond 19u kwam ik aan en ben ik naar het hostel gelopen waar lot, merel en jess (twee vriendinnetjes van Lotte) sliepen. Even gedoucht en ondertussen aan Lotte laten weten dat ik was aangekomen en toen kreeg ik een berichtje dat ze ook in het hostel was en in welke kamer ik zat. En Jahoor, 2 minuten later werd er op de deur geklopt en stonden ze daar! Zooo gek om na ruim drie maanden dan opeens een vertrouwd gezicht te zien aan de andere kant van de wereld!! Heel heel leuk! Savonds wat in een rooftop bar op de 53e verdieping gedronken en de volgende dag met z'n vieren wat rondgelopen, naar een markt geweest, massage genomen en toen moesten meer en jes naar het vliegveld, want zij vlogen naar huis toe.

Lot en ik hadden voor die avond een sleeper geboekt naar Ha Tien, en vanuit daar konden we dan de Ferry naar Phu Quoc island nemen. Eerst nog gegeten met josh die ook in hcmc was en die ik van hoi an/cham island kende en ook kwam ik weer de Engelsen uit Hue tegen, dus met wat biertjes achter de kiezen zijn lot en ik de bus ingestapt. Goed geslapen!
Vanuit de bus konden we meteen de Ferry opstappen en een uur laten stonden we op phu quoc island waar de regen met bakken uit de hemel naar beneden viel..
We zijn naar ons hostel gebracht en daar zaten chille mensen, dus daar eerst even gechilld en gelukkig klaarde het toen op! Even het dorp ingelopen voor een Vietnamese ice koffie (delicious!) en toen op het strand gelegen. Lekker trouwens om weer veel Nederlands te praten, gewoon lekker ratelen zonder er bij na te denken! (Nouja, soms vergeten lot en ik onze filter even aan te zetten. Zo zaten we gister in een mini-van met de veronderstelling dat we de enige dutchies waren, tot we na 2 uur uit wilden stappen en een jongen doodleuk in het nederlands terug begon te praten, oeps. Hopelijk heeft hij genoten van onze gesprekken) Mijn engels is wel echt vooruit gegaan, maar toch kan je soms niet altijd precies zeggen wat je zou willen zeggen.

In het hostel waren er zo'n 7 mensen en we hebben daar alle dagen veel met z'n allen gedaan als een soort familie. Ook 1 Nederlands meisje, heel toevallig ook uit Utrecht, dus dat was leuk! we hebben twee dagen scootertjes gehuurd om naar het super mooie sao beach te gaan, wat een paradijsje was!
1 dagje was het niet zo'n super weer en toen hebben we een film dagje gehad met Slumdog millionaire en intouchables, ook best priem eigenlijk!

Na vier dagen was het tijd om naar Cambodja te gaan. Grensovergang ging heel erg soepeltjes, we gaan ons paspoort en binnen een kwartier hadden we de stempels en ons visum, chill! Eerst bestemming: kampot. Klein stadje, leuk hostel, mooie scootertocht door de bergen en de lekkerste spareribs ooit op.
Gister hebben we een mini-van naar sihanoukville genomen, maar eigenlijk zitten we daar zo'n 10km van af. We zijn bij otres beach, relaxed sfeertje en fijn strand en gezellig hostel (ik val in de herhaling, maar het is gewoon zo) gisteravond hebben we aan een pub quiz mee gedaan, was gezellig! En nu liggen we weer op het strand. Morgen nog een dagje hier en dan gaan we naar koh rong, een eiland waar we met de boot naar toe gaan. Verder staat phnom phen nog in de planning en Siem riep / Ankor wat en dan naar zuid Thailand.

Vrijdag eerste wk wedstrijd, wel jammer dat ik dat mis hoor! Altijd zo gezellig in Nederland! De eerste wedstrijd kunnen wij ook niet kijken, want dan zitten we op een eiland waar snachts geen stroom meer is, maar hopelijk kunnen we de andere wedstrijden wel ergens gaan volgen.
Geniet ervan jongens!

Heel veel liefs en tot over een paar weken (ahhhh aftellen gaat nu helaas een beetje beginnen)

Xxxxxxxxxxxxxxxx

• 11 Juni 2014 - 12:37

Katrien:

Weer een heel leuk verhaaltje Eef.
    Ik zie hier groen van de jaloezie over jou relaxte leventje en alle mooie dingen die je ziet en avontuurtjes die je meemaakt, geniet er nog van!
    Liefs!

• 11 Juni 2014 - 12:50

Peter & Henriette:

Fijn dat je zo geniet daar en een hoop meemaakt!! Wat klinkt het goed allemaal. En nu nog een paar mooie weken samen met je vriendin. Geniet ervan Eef en je wordt vast wel op de hoogte gehouden van t Nederlands elftal.

Liefs, Peter en Henriette

• 11 Juni 2014 - 17:19

Kees En Dinette:

Hi Eef, wat een mooi verhaal weer. Ik heb nooit geweten dat er in vietnam zulke mooie stranden waren, prachtig! Neeltje Jans zal nog tegenvallen voor jou, na al die mooie baaitjes en stranden waar jij bent geweest. Wat was het leuk om je vorige week even "live" te zien op facetime. Als je terug bent moet je maar snel een foto-avond organiseren, kunnen wij ook nog een beetje meegenieten. Geniet nog van je laatste weken daar!
    Liefs Kees en Dinette

• 11 Juni 2014 - 18:32

Kees & Jacqueline:

Hoi evy,
    Mooie belevenissen allemaal. Geniet er nog maar van dat relaxte leven daar in Azie.
    We beginnen jaloers te worden.

Lfs Kees en Jacq xx

• 11 Juni 2014 - 18:56

Maaike:

Wauw Eef, wat een leven daar joh! Hier in Engeland mooi weer maar als ik jouw verhalen hoor over baaitje hier, paradijsje daar... groen van jaloezie haha! Geniet er nog van, je verdiend het.
    XX

• 12 Juni 2014 - 17:59

Maud:

Heeeee onwijze Ska, WAT EEN HEERLIJK VERHAAL WEER MEID. En hoe fijn dat je nu met Lotje bent. Super zo samen lijkt me. Ga er van genieten liefies en ik spreek jullie op face time (ik hoop dat we straks eindelijk een momentje vinden dat we allebei kunnen). Dikke kus vanuit sunny Utrecht

• 13 Juni 2014 - 22:10

Emmy:

Even een berichtje tijdens nederland -spanje...tis rust en de stand 1-1.
    Wat een leuk verslag weer...je zou een boek kunnen schrijven!
    Je lijst met internationale vrienden breidt nog steeds uit en wat heb je al veel gedaan en beleeft. Dan ist hier in t zeeuwse maar gewoontjes. Wel lekker zonnig weer afgelopen dagen.
    En ja t aftellen is begonnen , geniet maar dubbel van de laatste weekjes samen met je vriendin. Ooohh weer een doelpunt voor nederland! Tot snel lief nichtje x

• 14 Juni 2014 - 12:17

Mama:

Lieve Evy,
    Van het ene mooie strand naar nog een mooier eilandje en steeds in leuke hostels, het houdt niet op. Geniet nog maar je laatste weken in Cambodja en Thailand samen met Lotte.
    En wat leuk dat je voor jou midden in de nacht in Phnom Phen naar de voetbal hebt gekeken, en niet voor niets met 5-1 winst!
    Liefs,xxxx, mama

• 14 Juni 2014 - 12:39

Maatje Van Sante :

Hoi Evi
    Wat schrijf je enig en wat doe je veel ondernemen geweldig
    Geniet nog van de laatste weken
    Gr. maatje