Een wereld van verschil - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Evy Breen - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Evy Breen - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil

Blijf op de hoogte en volg Evy

02 Mei 2014 | Thailand, Chiang Rai

Ik ben alweer bijna drie weken in Thailand en zit helemaal in het Noorden, vlakbij de golden triangle: de plek waar myanmar-laos en thailand bij elkaar komen. Tijd voor een blogje! Het is hier heel mooi en groen en heb weer veel gezien en gedaan afgelopen weken, maar ik heb ook heel erg moeten wennen!
Het is echt heel heel heel erg anders dan India en dat had ik niet zo verwacht eigenlijk. Ik dacht, het is allebei Azie, dus het zal waarschijnlijk wel een klein beetje overeen komen,maar dat is dus niet zo. Zeker de eerste paar dagen Bangkok, die waren nogal overweldigend en ik miste India echt. Om even een paar verschillen op te noemen:

- Overal waar aan India een schaarste aan was is hier in overvloed. In India kennen ze het verschijnsel 'prullenbak' nog niet. Alles wordt daar gewoon op straat geflikkerd en ik wist vaak niet wat ik moest doen met mijn afval (vaak liet ik het maar achter in een restaurant), hier stikt het echt van de prullenbakken en is het heel schoon. In India heb heb ik een keer bijna een week lang servetjes moeten gebruiken als wc-papier, omdat ze bijna nergens wc-papier verkopen en hier heb je overal weer wc-papier (fijn!). Supermarkten, ook die kennen ze in India nog niet echt en hier wordt je echt doodgegooid met de 7/11 (supermarktketen). In Bangkok alleen zitten er al 3500 (wow!), echt om de paar honderd meter zit er wel eentje. Heel fijn om even naar binnen te lopen, want de airco staat daar op 20graden, dus lekker om even af te koelen! Maar dus aan alles weer overvloed.

- Er hangt hier een hele andere geur. Ik was na twee maanden India wel een beetje gewend om af en toe even mijn adem in te houden voor de pisgeur die in steden hangt (mannen vinden het heel fijn om midden op staat of tegen muren te gaan plassen) en de open riolen die je passeert, maar hier kan ik gewoon vrij ademen. Het is echt heel schoon.

- De kleding en het geloof. In India lopen bijna alle vrouwen in een mooie gekleurde sari of tuniek en veel mannen in een doti (rok) en kleedde ik mij ook heel gepast altijd (lange broek/rok, shirtje) en hier kan ALLES weer. De thaise vrouwen zijn zelf ook niet vies van een beetje bloot of een kort rokje of naveltruitje en als toerist kan je hier gewoon alles dragen, behalve als je naar een tempel gaat. En daarnaast merk ik dat het geloof hier ook een andere rol speelt. In beide landen heel erg aanwezig, maar op een hele andere manier en dat is wel grappig om te merken.

- Thailand vind ik echt al een best goed ontwikkeld land, heel gestructureerd en is heel erg op het toerisme gericht. Het stikt hier dan ook aan toeristen en die kwam ik in India bijna niet tegen. Daardoor mis je soms wel een beetje cultuur en avontuur.

- Ik ben niet meer bijzonder!! Ahhhh, dat is een groot gemis.. Nee joke. Maar soms voelde ik me wel echt een soort celebrity, omdat ik dan de enige blanke was en ze dat heel bijzonder vonden. Vooral in bussen en de dorpjes waren we als blanke mensen echt bijzonder en wilden mensen graag even een praatje met je hebben of je even aanraken. Ik mis die vriendelijkheid, interesse en het behulpzame wel een beetje, want bij veel thaise mensen ontbreekt dat een beetje.

Oke, genoeg verschillen dus en ik mag van mijzelf ook niet vergelijken en ik zeg ook niet dat het ene land beter is dan het andere land, maar de verschillen zijn groots.

Ik zal nog even kort vertellen over wat ik hier allemaal heb gedaan:
Ik ben een dag later aangekomen in Bangkok dan gepland. Ik kwam de 15e aan op het vliegveld in Kochi en toen ik in de rij stond om in te checken een boardingpass te krijgen dacht ik nog 'waarom duurt dat bij sommige mensen toch zo lang?!', je geeft je paspoort en e-ticket en hopsa. Toen was ik aan de beurt, 5 minuten, 10 minuten, 'is there a problem? 'mmm', manager kwam erbij. 'uhm madam, your flight from colombo to bangkok is cancelled'. Heb ik weer!! Dat zijn van die momenten dat ik me echt even alleen voel en graag met iemand mijn frustraties had willen delen, maar op zulke momenten moet je even voor jezelf op komen en zorgen dat dingen voor je geregeld worden. Ze hadden een vliegtuig voor een dag later geboekt en ik ben een dagje in Sri lanka geweest in een superdeluxe resort en eten, drinken en taxi werden betaald + ik vloog business class (fijnnnnnn!!!).
In Bangkok ben ik 5 dagen gebleven. Ik heb wat sightseeing gedaan, naar een mega grote markt geweest, gechilld, en ben veel met 3 engelse jongens opgetrokken wat heel gezellig was. We zijn ook samen naar het noorden gereisd naar Chiang Mai. De eerste dag hebben we daar lekker aan een zwembad gechilld en heel veel kaartspelletjes gespeeld en die dag daarna vertrokken zij weer, omdat hun visa´s verliepen. Gelukkig sliep ik met een leuk Noors meisje in een dorm, dus ben ik veel met haar opgetrokken. Ik had een fiets gehuurd en heb daar veel mee rondgereden om dingen te zien. Verder heb ik nog een kook workshop gedaan wat heel erg leuk en leerzaam was! Ik hoop dat ik de ingredienten in Nederland allemaal kan vinden en het na kan maken. Echt jummie! Na 4 dagen ben ik vertrokken richting Pai.


Pai is echt een heel chill dorpje. Het stelt eigenlijk niks voor, er zijn 2 straten met wat winkeltjes, restaurantjes en barretjes, maar de sfeer die er hangt is heel gezellig. Veel backpackers en ik zat in een fijn hostel net buiten het centrum. De eerste dag heb ik meteen leuke mensen ontmoet en daar ben ik derest van de week mee opgetrokken. We hebben scootertjes gehuurd en zijn naar riviertjes en watervallen gegaan. Ook hebben we met een groep van het hostel een trip naar de grootste grotten van Thailand gemaakt. Heel bijzonder, het leek wel de fata morgana uit de efteling. We gingen er met een bamboo kano doorheen en steeds naar verschillende kamers, heel mooi.
Ook heb ik nog een prive yoga lesje gehad (ja maud, komt die yoga ervaring van de train more toch nog van pas hihi) bij zonsopgang en zijn we bij een canyon zonsondergang gaan kijken. echt wauwie! Met Julia, Jens en Maddie, die ik in Pai heb ontmoet ben ik nu in Chiang Rai. Ik heb vandaag een sightseeing dagje gehad en wat tempels bezocht en zo gaan we met een groepje eten.
Contact maken gaat echt zoooo makkelijk! Iedereen zit een beetje in dezelfde vibe en is heel makkelijk, en als je bij een leuk hostel zit is het echt heel gezellig sfeertje.


Morgen ga ik met Julia (engeland), Lily (china) en Souhail (nederland) naar Laos toe! Mijn plannen zijn vandaag een beetje veranderd. Ik wilde hier eigenlijk nog een paar dagen blijven, want ik had heel graag een hike van 3 dagen in de natuur/jungle gedaan, maar helaas waren er te weinig aanmeldingen. Maar het is ook wel prima, want nu kan ik gezellig met hun samen naar Laos toe! En verder wil ik waarschijnlijk ook toch nog naar Vietnam toe. Ik heb nog precies een maand voor ik met Lot in Cambodja heb afgesproken (heel gek idee), en ik wi nul waarschijnlijk twee weken door Laos reizen en twee weken door Noord of Zuid Vietnam. Morgen ga ik daar even meer over lezen, want dan heb ik genoeg tijd: 12uur op een slowboat over de mekong river naar Luang Prabang.

Sawadikaaa, love you all,
Evy

  • 02 Mei 2014 - 15:41

    Lotte :

    Aaah eefke, heerlijk bericht weer. Kan me voorstellen dat je moet wennen in het begin! Wat leuk dat je met 3 meiskes naar Laos vertrekt! Ik heb zin om jou te zien woeehoeee xxx en tips voor laos zijn welkom as you know! Ga je de gibbon experience doen?! Schijnt fantastisch te zijn. Wel even stukkie duurder, maar echt de moeite waard!

  • 02 Mei 2014 - 15:43

    Kelly:

    Klinkt heerlijk sis!!! Geniet ervan❤️

  • 02 Mei 2014 - 15:43

    Florien:

    Leuk om de lezen mop! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Blijven genieten!!! xxx Jackie

  • 02 Mei 2014 - 18:18

    Emmy, Erwin En De Kids:

    Ha die Eef,

    Wat een leuk verhaal weer om te lezen. Goed om te weten dat je je zo amuseert en de verschillende culturen beleeft. Veel groetjes van ons viertjes.

    Emmy, Erwin, Ilse en Vera

  • 02 Mei 2014 - 20:29

    Mama En Lieke:

    Je Thailand ervaringen zijn weer zo leuk om te lezen! Je busreis naar Chiang Rai met het noodweer staat er niet in, gelukkig wisten we het ook niet!
    Op naar Laos nu, lekker in de slowboat genieten. Je hebt in ieder geval leuke reisgenoten om potjes mee te kaarten onderweg.
    Dikke kussen van onsxxxxxx

  • 03 Mei 2014 - 06:05

    Brehua:

    Olaa Evy!

    Leuk stukje! Leuk om te zien dat je toch ook echt met de culturen bezig bent en niet alleen de tourist uithangt

  • 03 Mei 2014 - 07:36

    John:

    Hi Evy,
    Je bent heel wat kilometers aan het afleggen. Je maakt er een mooi verslag van. Voor mij komen her en der ook herinneringen naar boven. Zo dat er af en toe een vliegtuig of boot uitvalt. Niet bijzonder daar. Maar ook mijn fietstocht van Chsng Mai via Pai richting Mea Hong Son. Maar nu ga je buiten mijn reisatlas. Je gaat richting Viernam. Ik ben benieuwd naar die verhalen. Het lijkt me wel een avontuur om dit allemaal in je eentje te ondernemen. Ook al heb je in die hoek veel mede reizigers. Houw je haaks en geniet. Groetjes, John

  • 03 Mei 2014 - 13:14

    Oma En Opa:

    Wat heb je weer veel gezien en beleefd. Hebben weer genoten en gelachen . De foto, s op Facebook zijn ook prachtig.Nog veel plezier en liefs van ons

  • 04 Mei 2014 - 09:25

    Maud:

    Moppie SKA! Nou dat is me weer een mooi verhaaltje!! Je snapt dat ik wel errug jaloers ben op je privé yoga les, kan je mij je soepele skills in augustus leren? geniet ervan droppie! lotje is er al over een maand wouw!! xxxx

  • 04 Mei 2014 - 10:15

    Peter En Henriette:

    Wat een hoop belevenissen weer en het gaat nog wel even door. We kunnen het ons goed voorstellen door je verhalen/beschrijvingen en de foto's die we op Facebook kunnen zien! Je maakt gelukkig makkelijk contact met andere reizigers. Fijn is dat. Dus over een maand zie je je vriendin daar, dat zal ook een leuke tijd worden!

    Geniet lekker verder en liefs van ons, Peter en Henriette

  • 05 Mei 2014 - 14:46

    Rob En Mieke:

    Jouw verslagen lezen is een stukje met je meereizen. Heerlijk! We zeiden al tegen elkaar: die Evy geniet met volle teugen! En dus genieten wij van jouw verslagen. Don't stop! Zelfs Mieke, die nooit reisverslagen leest, geniet van je belevenissen en de levensvreugde die daaruit spat.

  • 06 Mei 2014 - 10:53

    Kiki:

    Ha eefje, wat heerlijk weer zo'n update! elk moment dat ik je berichtjes lees zie ik het voor me gebeuren en heb ik toch het gevoel af en toe bij je in de buurt te zijn. Heerlijk om te lezen dat je zo veel onderneemt en mooie dingen beleeft. Geniet de komende maand nog maar lekker van Loas, (ben heel benieuwd hoe dat is) en wie weet vietnam. en nog even samen genieten met lot! Lieve schat enjoy, eet vooral veel kleine banaantjes doe ik ook zeker hier in nederland hahah! XXX

  • 06 Mei 2014 - 22:21

    Kees En Dinette :

    Hey Eef, wat mooi zoals jij de verschillen tussen India en Thailand beschrijft. Wat beleef je weer veel mooie avonturen. Wat gaaf dat je ook nog "even" wat andere landen aandoet. Ook al veel andere mensen ontmoet zag ik op de foto's en fb. En wat zie je er stralend uit op de foto's. Blijf zo stralen en genieten! We kijken uit naar je volgende reisverslag.
    Veel liefs van Kees en Dinette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evy

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 8726

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 04 Juli 2014

Evy in Azie

Landen bezocht: